Cetățenii români care pleacă la muncă în străinătate beneficiază, de acum înainte, de o protecție sporită din partea statului român, prin intrarea în vigoare, în 5 martie 2018, a Legii nr. 232/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.156/2000 privind protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate.
Actul normativ definește serviciile de plasare a forței de muncă în afara țării noastre ca fiind: „informarea, consilierea si medierea cetățenilor români în vederea angajării acestora în străinătate”.
Aceste servicii pot fi oferite atât de agenții de plasare a forței de muncă cat și de furnizorii de astfel de servicii care sunt stabiliți pe teritoriul altui stat membru din Uniunea Europeană sau al Spațiului Economic European.
Legea definește și deosebește agentul de plasare a forței de muncă de furnizorul de astfel de servicii. Astfel, potrivit documentului, agentul de plasare a forței de muncă este o persoana juridică constituită în temeiul Legii societăților nr. 31/1990 și care are ca activitate principală «Activități ale agențiilor de plasare a forței de muncă» cod CAEN – 7810.
Un astfel de agent pune în legatură angajatorul străin cu cetățeanul român aflat în căutarea unui loc de muncă, urmând ca la final să se încheie între aceștia un contract de muncă sau un document echivalent acestuia.
Așadar, o persoană fizică autorizată, de exemplu, nu poate fi agent de plasare a forței de muncă, întrucât numai societățile comerciale cu codul CAEN specificat se încadrează în cerințele actului normativ.
Furnizorul de servicii de plasare a fortei de muncă este o firma straină, care a dobândit într-un stat membru UE dreptul legal de a presta aceste activități și care este autorizat în acest sens.
Legea specifică expres că: „Interpunerea altor categorii de intermediari între agentul de plasare, persoana mediată și angajatorul străin este interzisă”. Practic, asta înseamnă că nu mai este permis un lanț de medieri, în care un agent român mediază pentru un alt agent de mediere, fapt care nu era decat în detrimentul cetățeanului român care pleacă la muncă în străinătate.
Pentru a desfășura activitatea de mediere, agenții de plasare a forței de muncă trebuie să fie inregistrati la ITM în raza căruia își au sediul. Documentele necesare sunt certificatul constatator de la Registrul Comerțului, din care să rezulte activitatea principală (codul CAEN – 7810); dovada inregistrării la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal ca operator de date cu caracter personal; alte documente așa cum vor fi stabilite prin normele metodologice speciale.
În plus, au obligația de a notifica înființarea de filiale, sucursale ori alte sedii secundare, anterior începerii prestării de activități în cadrul acestora, atât ITM unde sunt înregistrați, cât și ITM în a carui rază teritorială funcționează respectivele sedii secundare, în termen de cinci zile lucrătoare de la data emiterii, de către Registrului Comerțului, a documentului prin care se atestă inființarea acestora.
Furnizorii de servicii de plasare a forței de munca au obligatia de a notifica ITM în a carui raza teritorială au stabilit un sediu permanent în România, potrivit legii, anterior începerii prestării acestor servicii, în condițiile care vor fi stabilite prin normele metodologice.
Legea prevede mai multe condiții pentru firmele care vor să presteze astfel de activități. E vorba de cerința de a nu se afla în faliment sau în dizolvare.
Actul normativ mai introduce si obligația de a păstra la sediu o copie (în ambele limbi, româna și straină) a contractului de muncă sau documentului echivalent încheiat cu fiecare dintre lucrătorii mediați. Aceste copii vor fi puse la dispoziția inspectorilor de muncă, cu ocazia controlului.
“Agenții de plasare efectuează în mod gratuit activitățile de mediere a cetățenilor români în vederea angajării in strainătate, fără perceperea de comisioane, tarife sau taxe” se mai precizează în lege.
O altă obligație a agenților de plasare se referă la transmiterea trimestrială la ITM, până la sfârșitul lunii următoare trimestrului încheiat, situația privind contractele de mediere încheiate și persoanele angajate în străinatăte.
În cazurile în care misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României sunt sesizate de către cetățenii români angajați în străinătate cu privire la încălcarea legislației aplicabile în materie de dreptul muncii și a clauzelor contractului individual de muncă, acestea transmit sesizările respective autorităților competente ale statului pe teritoriul căruia își desfășoară activitatea angajatorul.
Important! Firmele care funcționează în prezent ca agenți de plasare a forței de muncă în străinatăte au la dispoziție 60 de zile, din 5 martie 2018, pentru a se înregistra (din nou) la ITM, în condițiile stabilite prin această lege.
Pe pagina de web la adresa www.itmsalaj.ro la secțiunea “Noutati” poate fi consultat un document cu denumirea “Avertisment privind munca în străinătate”. Informațiile ne-au fost puse la dispoziție de inspectorul-șef Luminița Nemeș și consilierul Mariana Pop din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj.